V pátek 17. a v sobotu 18. května 2019 se uskutečnil v Chemnitz finální závod modelů aut na vodíkový pohon. Na rozdíl od předchozích testovacích jízd, které byly v únoru a březnu ve sportovní hale v Maroldově ulici v Děčíně, měly soutěžní týmy tentokrát k dispozici 20 náplní s vodíkem a 4 elektrické baterie. Závod byl vypsán na 5 hodin, kdy měla auta kroužit po zatáčkovité trase postavené v místní sportovní hale.
Většina školních týmů z obou stran Krušných hor přijela na závod s jinými karoseriemi svých vozidel, protože ty původní byly značně poškozené předchozími testovacími závody. Karoserie jsou z lexanu, který křehne účinkem ultrafialového záření denního světla a pak mohou praskat po kontaktech s ostatními závodními auty nebo s mantinely dráhy, o které není při závodě nouze. I náš školní tým vyrazil na závody s novou karoserií. Jenže se ukázalo, že karoserie nebyla tím rozhodujícím faktorem. Stal se jím přívod vodíku od hydrostiku do vodíkového palivového článku. Hadička přívodu se uvolnila, takže palivový článek nevyráběl elektrickou energii pro dobíjení akumulátoru a než naši mechanici tuto závadu diagnostikovali, jezdilo auto pouze na energii z baterie, která velmi rychle ztratila svou kapacitu. A v konečném výsledku právě tato baterie a spotřebované hydrostiky na doplnění elektrické energie chyběly.
I tak ale soutěžní tým ve složení Tomáš Roidt a Petr Miškovský (oba E1) a Tomáš Svoboda a Radim Mišura (oba S1) podal dobrý výkon. Naše auto vykroužilo na závodní dráze 348 kol, kdy už asi hodinu a půl před koncem závodu muselo zůstat v depu pro nedostatek energie. Projekt H2AC4schools bude pokračovat i příští rok a tak doufejme, že náš tým získané zkušenosti zúročí při dalších závodech.
Dk