Nádraží Praha-Těšnov – provoz obnoven
Historická expozice nejkrásnější nádražní budovy v Praze byla cílem exkurze žáků třídy 3Z dne 3.3.2016, kdy jsme navštívili Muzeum hlavního města Prahy.
V budově muzea je v současné době zpřístupněno několik stálých historických expozic, které jsme samozřejmě všechny prošli, podrobně jsme si prohlédli Langweilův model Prahy z let 1826–1837, který je unikátním a nejatraktivnějším exponátem muzea, shlédli jsme i jeho 3D projekci, která nabízí jedinečnou možnost stát se na šest minut virtuálním návštěvníkem historické Prahy počátku 19. století. Nejvíce nás však zajímala výstava věnovaná historii těšnovského nádraží. Ta představuje návštěvníkům přesný model této nádražní budovy v Praze, otevřené před 140 lety a zničené před 30 lety. Je zde také představen provoz vlaků na tomto nádraží, což je možné díky modelovému kolejišti postavenému dle někdejší reality s využitím dobových plánů a dalších historických pramenů. Na digitálně řízeném modelovém kolejišti ve velikosti HO je možné dle dobových jízdních řádů vypravovat osobní vlaky třeba do Turnova, Všetat nebo Hradce Králové. Zážitek cestujících z těšnovského nádraží přibližují také historické fotografie a litografie Jiřího Boudy, které vracejí dávno minulou realitu. Smutný konec tohoto nádraží se datuje k 1. červenci 1972, kdy vyjel poslední osobní vlak nesoucí číslo 1115, který odvezla turnovská parní lokomotiva 464.047. Dne 16. března 1985 byla budova odstřelena a nádraží Praha-Těšnov tak uvolnilo prostor pro výstavbu automobilové magistrály v Praze.
Ing. Karla Zemanová